Slideshows
-
TPL_IN
-
TPL_ON
-
Visninger: 2536
FAKTA, MYTOLOGI, ANEKDOTER og andre spændende ting
SE OGSÅ EKSEMPLER PÅ DEN LYRISKE PRODUKTION PÅ BØRGES DIGTE.
DIALEKTER OG SØVN HOS DE DØDE, jan. 18
Da jeg endnu var en ganske lille dreng og måske endnu ikke kørte rundt på cykel, kom en dialektforsker ved navn Ringgaard (jeg sejlede med hans barnebarn Peder Ringgaard på M/S Patagonia til Indien og Burma - han var "pantrydreng" jeg var kammerdreng) til Fruelund for at studere min gamle bedstemors dialekt. Jeg husker endnu en sommerdag hvor de sad ude i forhaven. Han havde en spolebåndoptager (en sensation dengang) og hun fortalte om sit liv. Ser du de bånd, vil jeg meget gerne have fat i. Og det er jeg faktisk ret sikker på museet i Give OGSÅ vil. Hun døde lige før jeg kom i skole, tror jeg. Jeg husker hendes bortgang udmærket og forbinder 2 oplevelser med den. Min far & mor havde nogle københavnske venner, et ægtepar, der var på sommerferie på Fruelund. De boede i Gæsteværelset. Bl.a. af den grund opstod der pladsmangel i stuehuset. Min kusine Vera var dengang tjenestepige på gården. Min bedstemor døde måske i den seng hun var født i. Hun havde siddet som enke på gården i en lang årrække. Hendes mand, min bedstefar (ikke biologisk men alligevel) døde som 50 årig. Nu lå min afdøde bedstemor inde i dagligstuen i sin seng. Vi passerede hende dagligt, også jeg. Det tog vi os ikke af. Som jeg skrev i mine erindringer var liv og død, årstidernes skiften, såning og høst osv. en stor CYKLUS dengang på landet. Der var imidlertid pladsmangel. Vera, min kusine havde ingen steder at sove. "Jamen ka´ do da æ´ sow ind o´ æ´ sofa wed Bedste?" sagde min mor. Jo det kunne hun da godt. Det rørte hende ikke en papand. Bedste gjorde jo ingenting. Tænk hvor tiderne er skiftet! Hvem ville gøre den slags idag? De fleste ville ligge vågne hele natten, mere eller mindre rædselsslagne. Sådan var det ikke dengang. Jeg er sikker på Vera sov som en sten. Den anden episode jeg husker var at Bedste var blevet vasket (det gjorde mor og Vera) og lagt i en åben kiste i "spisestuen", den næstfineste stue. Hun skulle jo synges ud. Det var en junidag og varmt, og der er mange fluer på landet. Så mor havde lagt en serviet over Bedstes hoved. Jeg lille purk (5 eller 6 år gammel) var nysgerrig, tog en stol, hoppede op på den for at kigge på Bedste. Jeg fjernede servietten. HUN VAR HELT GUL I HOVEDET! Jeg talte ikke rigsdansk. Ja faktisk kan jeg endnu tale min barndoms dialekt måske ligeså godt som selveste Bedste. "Mue!", sagde jeg, "Hwofor er Bedste gul i æ hue?" spurgte jeg mor der var i køkkenet. "A wed et såmænd æ!" svarede mor. Hvordan skal jeg få fat i Ringgaards bånd? Institut for dansk ved Århus Universitet? Rigsarkivet? Har du nogle forslag? |
JÆTTEKVINDEN GYFFVE, dec. 17
![]() |
Drevet af sin vanlige interesse for den gode, gamle historie har BØRGE gravet følgende mytologiske beretning om Give frem. Her lidt info om min barndomsby Give der ligger på Den jyske Højderyg.
|
PATAGONIA og andre ØK-skibe, nov. 17
![]() |
I sine unge dage sejlede Børge verdenshavene tyndt. Hans altid flittige pen har beskrevet turene med bl.a. ØK-skibet Patagonia.
HER kan du læse den spændende beskrivelse, der er uddrag af værket Snesejlerne. |
En person der på afgørende vis ændrede min ungdom var den danske krigshelt Anders Lassen. Jeg havde den første biografi skrevet om ham liggende i mit værelse. Deri fandt jeg den oplysning at Anders Lassen som det første skridt i sin tidlige ungdom påmønstrede ØK skibet Fionia med destination Bangkok. Vel, tænkte jeg, kunne han gøre det kan jeg vel gøre det samme! Så det gjorde jeg. Jeg påmønstrede M/S Patagonia der skulle til Indien & Burma. Jeg tager vist ikke fejl hvis jeg siger at Peter Teilmann, og udenfor vores klasse Thorkild Gudnason, mere eller mindre fulgte i mit kølvand. Anders Lassen blev dræbt i 1945 under opmarchen i Italien. Han er den højst dekorerede, danske soldat nogensinde. Han fik, posthumt, Victoria korset. Der er ikke mange der kender til Anders Lassen. Så jeg sender denne link:
|
![]() |
BLÅT BLOD I VORES KLASSE, sep. 17Børge nedstammer i lige linje fra Gorm den Gamle. Det er ganske vist! Han fortæller: |
![]() |
AFSTAMNINGEN:
Min søn har været ved at drive slægtsforskning på min fædrene side (jeg er adoptivbarn men kender min fars identitet). Det er for mig yderst interessante resultater han er kommet til. Fra at tro at jeg var dukket op af historiens absolutte mørke viser det sig nu jeg er en ætling af Danmarks ældste (kendte) kongeslægt, JELLING DYNASTIET.
Det hele åbnede sig op for min søn da han løb ind i adelsslægten UNKERSEN. En tip-tip var Inger Leth (født Unkersdatter (1525-1592)). Hun nedstammede på fædrene side fra Ridder Erland Sunesen Galen og Cecilie Herlufsdatter (1170-1220). Cecilie var datter af Margrethe Sunesdatter Hvide, som var barnebarn af Ebbe Skjalmsson Hvide og Prinsesse Ragnhild af Danmark (cf. den danske middelalders mest magtfulde slægt Hvide'rne, der tæller hoveder som Skjalm Hvide og Absalon). Ragnhild var barnebarn af Erik Ejegod. Erik Ejegods farmor var Estrid Svendsdatter, som var datter af Svend Tveskæg. Som bekendt var Svend Tveskæg søn af Harald Blaatand der var søn af Gorm.
Jeg er således i langt nærmere familie med Jelling Dynastiet af konger end vores nuværende dronning. Glücksborgerne, som hun tilhører, ER faktisk ,men MEGET langt ude, i familie med Jelling Dynastiet.
Jeg derimod (og min søn) er ætlinge af dette gamle dynasti. Jeg har altid været tilhænger af valgkongedømmet, som vi havde i den danske middelalder, og modtager hyldning som Danmarks rigtige konge på værtshuset Ølstuen i Vejle!
Børges studenterstil |
Her min 13 stil fra Studentereksamen 1970 på Høng Studenterkursus. Jeg fulgte disse ideer ret konsekvent og blev optaget i Romerkirken året efter. Stilens titel var "Augustins Bekendelser". Her min studenterstil med citatet fra Augustin. |
"Hvis man tør bedømme integritet og indholdsdybde ud fra en sammenligning mellem den subjektive indsats og den objektive tilforladelighed, mellem en forfatters emotionelle intimitet og hans filosofiske stringens, ville Augustins "Bekendelser" være blandt kandidaterne til førstepladsen. Heri spejles, som i få andre selvbiografiske værker, en personlig, religiøs udviklingshistorie perfekt i en gradvis filosofisk afklaring: en subjektiv "languor" (længsel, sorg) modsvares af objektiv tvivl, og objektiv vished får den dybeste personlige ro som sin konsekvens. Heri ligger imidlertid også vanskeligheden ved at eftervise værkets rent spekulative hjørnestene. Dets forfatter var i en fremskreden alder da han påbegyndte det, og hans teologiske og kirkepolitiske teorier var for en stor dels vedkommende nedlagt i "De civitate Dei", "De Trinitate" og flere andre skrifter. Skulle man udpege den grundide, eller om man vil, den sjælelige kendsgerning, der er forudsætningen for værket, må man nævne illuminationsteorien. Det højeste åndelige redskab i mennesket, den skelnende, dialektiske fornuft, er ifølge Augustin drevet af en slags moralsk-religiøs agens, den græske LOGOS, der ikke lader det i ro førend det hviler i betragtningen af det fuldkomne væsen. "Du har skabt os til dig og vort hjerte er uroligt til det finder hvile i dig" siger han et sted. Karakteristisk for den platoniske tradition Augustin står i så dyb en gæld til, er ideen om at, at de sjælelige intelligibler har en objektiv realeksistens. Dette er kendetegnet for den udvikling, der er nedlagt i "Bekendelserne". De zoroastrisk påvirkede manikæere, der forfægtede en slags moralsk materialisme, nemlig at det onde og det gode udkæmper en kamp på den abstrakte materies plan, betager Augustin indtil mødet med Plotin, der hævder at det onde er deprivation, en mangel på evne til at modtage formerne, der via LOGOI overføres fra det universelle intellekt. Denne metafysiske ide overfører kirkefaderen til den moralsk-kristelige sfære, til selve den menneskelige, personlige psyke: bortvendtheden, AVERSIO, afføder kardinalllasterne: hovmod,videbegær og sanselighed. SUPERBIA, CURIOSITAS og VOLUPTAS. Denne transcendens fra det psykiske til det metafysiske og den modsatte vej er typisk for Augustins tankevaner. I "De Trinitate" sonderer han Treenighedens hemmeligheder ved at bestemme åndens selvforhold: denne består af erindring, vilje og erkendelse, og heri ser Augustin gudsbilledet: erindringen fremkalder troens objekt, Gud, der erkendes ved en kærligheds - eller viljesakt. Denne trefoldige enhed er Guds "spor" i den menneskelige ånd. Den store kirkefader var et menneske der, med hans egne ord, "levede efter det indre menneske". Stilistisk giver dette sig udtryk ved utallige referencer til intelligible sanser: de indre læber, den indre mund etc. Med disse retoriske midler lykkes det ham i "Bekendelserne" at beskrive det religiøse liv, kontemplationen, fristelserne, længslen, med en forbløffende virtuositet. Her kommer rhetoren, Ciceros beundrer, skønt med forbehold, til sin fulde ret: en prosa som denne tåler kun sammenligning med Højsangen: "Sent kom jeg til at elske dig, du skønhed så gammel og så ny, sent elskede jeg dig. Og dog,du var i det indre, men jeg selv i det ydre, og der søgte jeg dig. Jeg forså mig mod alle de ting du har skabt skønne af form og mistede min egen form. Med mig var du, men jeg var ikke med dig. Alle disse ting, som ikke var, om ikke de var i dig, holdt mig fjernt fra dig. Du kaldte, du råbte, og du brød min døvhed. Du glimtede, du strålede, og du bortjog min blindhed. Din duft kom til mig, jeg åndede den, efter dig sukker mit bryst i længsel. Jeg har smagt dig, og jeg hungrer og tørster. Du har rørt mig og det var mig som en gløden, der drog mig mod din fred. Augustin tilhører den platonisk-mystiske tradition i den katolske kirke. Til hans yndlingslekture hørte Plotins berømte stykke "Om Skønheden" Denne SOBRIA EBRIETAS, denne "nøgterne beruselse", den enes flugt til Den Ene, er kulminationen på VISIO DEI, det guddommelige skue, det kontemplative livs højdepunkt og berettigelse. "Bekendelserne" er en registration af denne livsforms svingninger. Snart det kvæstede råb "fra det dybe" til "Den Ene" der hviler i sin ubevægelige, evige fred bag den brogede skabning, snart den mystiske elevations fredfyldte ekstase. En tænkning, der betragter Gud som skabningens virkeårsag, modelårsag og målårsag, tager ikke i betænkning at drage de politiske konsekvenser heraf. Livet er af Gud, i Gud og for Gud, en "udlændigheds vandring"Hvad denne livsbetragtning medførte, da den kombineredes med ideen om den apostoliske succession og Dionysos Areopagitens plan over det himmelske hierarki, afspejlet i den katolske kirkes gejstlige rangfølge, behøver ingen kommentarer. Den blide,sværmeriske og introverterede Augustin havde lige så få mentale affiniteter til inkvisitionen som Nietzsche havde til nazismen. Da Aristoteles, tilstrækkeligt beskåret og kommenteret af Thomas Aquinas, trængte ind i den katolske kirke, havde Augustins teorier båret den gennem ni århundreder. Skolastikens militante logikere gjorde rent bord og Gud forvandledes fra "Den Ene" til "Førstebevægeren" som kun den der var tilstrækkeligt velbevæbnet med syllogismen, kunne finde frem til. Augustins idekreds blev stof for mystikere og enthusiaster, selv Abelard deltog på nominalisterne i middelalderens slutning. "Bekendelsernes" forfatter er imidlertid så intimt knyttet til antikkens filosofi, til platonikerne, at han vedblivende vil repræsentere det åndsaristokrati der altid er rede for den, der søger en ligeså ildfuld som spekulativ hævdelse af sjælens absolutte enhed, af dens essentielle fællesskab med sin første transcendente årsag." Hilsen Børge |
ODE TIL ANTONIA |
|||
|
|||
-
TPL_BY
-
TPL_IN
-
TPL_ON
-
Visninger: 2370
NEKROLOG
Den 18. april 2019 døde Jørgen Hvitved, der gik i A-klassen, af kræft. Et spændende menneske med et spændende liv er ikke mere. Ære være hans minde.
Læs Jyske Vestkystens nekrolog HER.
ARNE J OG JYDEPOTTERI
Som bekendt har Peder Eg Jensen begået bogen "Give Egnen", som nogle af os har læst. I den omtaler han fremstillingen af jydepotter og viser på side 76 et foto fra Vonge i 1971 visende en jydepottekone, men uden navn. Det viser sig at være Arne Jul's storesøster, Else Marie Petersen. Hun døde desværre i 2006, men hendes ovne og andre redskaber beror nu på GEM - Give-Egnens Museum.
Arne har selvfølgelig nogle af hendes potter, men også Ivan har to stående efter sine forældre. Måske nogle af I andre også har et eksemplar? Og som Arne siger: Pas godt på dem, der kommer ikke flere. Her foto af kunstneren, Ivans potter samt kunstnerens signatur i bunden.
POULS FRISØRSALON
Da han startede Børge under behandling Mesteren selv dengang A-KLASSEN - VORT PARALLELHOLD
Forreste række fra venstre:
1. Anne Grethe Andersen
2. Anne Marie Seidelin
3. Solvejg Nielsen
4. Margit Rasmussen
5. Ulla Hivgaard
6. Elisabeth Andersen
Midterste række fra venstre.
1. (Niels) Christian Poulsen
2. Jakob Rosenkvist Laursen
3. Else Laursen
4. Anne Buhl Christensen
5. Marie Schmidt
6. Lars Højnicke Mortensen
7. Steen Egebjerg Andersen
Bageste række fra venstre:
1. Bent Jul Hansen
2. Ove Christiansen
3. Agner F. Johansen
4. Hans Severin Nielsen
5. Frode Ballegaard Nielsen
6. Karl (Olaf) Hauge
7. Hartvig Findorf
ANDRE NAVNE
Mange navne og ansigter fra de øvrige klasser ligger stadig i hukommelsen. Og deres søskende. Og deres forældre - i hvert fald efternavnene. Her et eksempel med tak til Marianne Teilmann, Povl og Britta:
5. B årgang 1960 / 61.
Martin i midterste række er banabarn af skoleinspektør N. P. Pedersen. Navnene kan være fejlbehæftede, så korrektioner er velkomne. Kan nogen hjælpe med de manglende for- og efternavne?
-
-
TPL_BY
-
TPL_IN
-
TPL_ON
-
Visninger: 2477
DE VIGTIGSTE LÆRERE
En del af billederne og teksterne stammer fra vore respektive gemmer og hukommelser. Resten er hentet forskellige steder som Give Lokalhistoriske Arkiv, Give Filmen, VAF, My Heritage, Vejle Stadsarkiv, modstand.natmus.dk, m.fl.
Et rødt ord dækker over et link.
PEDER EG JENSEN
Fotos 1959, 79 og 85
Dansk og historie, klasselærer 1. - 3. real.
Forfatter til bogen "Give egnen" i 1984 og "Heden, der blev til skov og ager" i 1989.
Var i sognerådet 1958 - 1970. Vejle Amsråd 1970 - 1985.
Formand for Vejle Amts Historiske Selskab 1976 - 1986.
Se hans livshistorie, der er hentet i Vejle Amts Årbog 1993.
Født i 1916, død i 1993.
GERHARD NICHOLAISEN
Foto 1940
matematik, regning og sang
Ses i Give Filmen 33 min. inde, hvor billedet er fra.
EIGIL KLEIS MOURITSEN
Fotos 1979 og 2014
tysk
Læs dødsannonce.
f. 20.08.1925 d. 14.09.2016
MARIUS RAMSKOV ANDERSEN
Fotos 1959 og ca. 1990
Skoleinspektør, f. 1915 d. 1991
Elses far.
N. P. PEDERSEN
Fotos 1931 og 1960
Skoleinspektør før Ramskov
Kan opleves 25 min. inde i Give Filmen
Læs VAF's interview.
Læs dødsannonce (dato mangler)
f. 12.04.1888 d. 1961
GUNNAR PLANCK LARSEN
Fotos 1958, 79 og medio 80'erne
Fysik
F. 1912, død 1994
ERIK KARL PALLESEN
Fotos 1979 og 2014
Religion og geografi
Repræsentant for den tids skole -
bl.a. med lussinger.
F. 15.01.1930. D. 12.05.2020
JACOB HENRIK SCHNEDLER, Nørregade 17
Fotos 1945, 54 og 58
F. 24.12.1897, gift 24.10.1934
Havde datteren Karen f. 16.03.1946 - nogen der husker?
Viceskoleinspektør. Biologi
Var sabotør under 2. verdenskrig.
Her med gevær ved befrielsen.
"FIDUS"-HANSEN
Foto 1959 og 1960
sløjd, matematik og og fysik
Klasselærer fra 4. - 7. klasse
Hans oplæsning i 4. klasse af "Ivan dumrian" gav klassens Ivan sit øgenavn resten af skoletiden.
Pædagogik er senere opfundet.
JENS KAABERBØL
Fotos 1958 og ca. 2008
Fysik
ERIK MADSEN
Fotos 1974 og 79
Gymnastik og geografi
Storryger med en agil højre, der i dag ville give en voldsdom.
Valgt i kommunalbestyrelsen i 1978 (foto) for borgerlisten. Fik posten som socialudvalgsformand.
FRK. SIGAARD
Foto 1958
Tysk
Intet foto
Arnt Nielsen
Engelsk, religion og sløjd. Hård mand - især overfor Poul Erik.
Bedst husket for udenadslære og maaange salmevers.
Intet foto
"Den lille gangster" Søndergaard
fysik
GIVE UNDER BESÆTTELSEN
I regi af skolen og på initiativ af Peder Eg Jensen lavede vi i tredje real en stor og omfattende research om besættelsestiden og samlede et meget stort materiale. Således blev der lavet en række båndede interwievs med folk i Give, der som modstandsfolk eller på anden måde havde haft krigen tæt inde på livet. Desuden blev der indsamlet et stort antal effekter fra den tid som våben, ammunition, udstyr, billeder, rationeringsmærker, flyveblade, aviser osv.
Her er Poul Erik, Anna og Poul foreviget under begivenheden dengang.
Det er Poul, der har skaffet såvel foto som den artikel VAF skrev om hændelsen.
Læs ARTIKEL.
Selv efter alt det lånte var leveret tilbage, var det en betydelig samling af værdifuldt materiale fra krigens tid, der var tilbage.
Desværre eksisterer det ikke mere. Det forsvant - formentlig, da skolen fire år senere blev flyttet til nye lokaler.
"HUSET"
Fra den 8. oktober 2015 hedder vores gamle skole "HUSET".
Den 25. juni 2016 var der GOA - Give Open Air - ved HUSET. Læs om begivenheden. Det er nu blevet tradition.
Give Folke- og Realskole blev til rådhus, og Skolebakken blev til Rådhusbnakken, da man i 1968 opførte Firkløverskolen ved Torvegades østlige ende. Huset bruges som både kulturhus, bibliotek og politistation.
Her et par af Pouls fotos fra tilblivelsen af HUSET samt det færdige resultat.
Som det fremgår, er fløjen væk, hvor der oprindeligt var bibliotek og bolig for skoleinspektøren - Elses barndomshjem.
Her nogle af artiklerne om Huset i Give Avis - nyeste forrest. -
-
TPL_BY
-
TPL_IN
-
TPL_ON
-
Visninger: 2027
-
-
TPL_BY
-
TPL_IN
-
TPL_ON
-
Visninger: 1084
Du skal logge ind for at se Børges bog
-